Mataccesoarer

Nu är det snart dags för Gustavs första smakportion! Jag minns så väl hur både Oliver och Elias spottade och grimaserade när de förvånat försökte få bort morotspurén ur munnen. Det ska bli kul att se Gustavs min. Har inte kunnat låta bli att köpa lite mysiga saker till den stora dagen:

| Bild1: Elodie Details | Bild2&3: KG Design Sweden | Bild4&5: CeLaVi |

Stilla nattdopp

För att det ska bli ett riktigt sommarlov måste man vända på dygnet. Ingen ska behöva gå upp innan 9, helst inte innan 10. Varför? Jo, för det finns inget mysigare än att ta ett dopp i skymningen när havet ligger alldeles blankt.

Det är det som är livet.

Kakbak för små magar

Vi lånade en bok om pyssel på biblioteket och i den fanns ett recept på kakor. Enheterna var i gram och eftersom vi inte är besatta av att baka har vi ingen hushållsvåg (kanske skaffar jag en om jag bestämmer mig för att bli bullfarmor, men det verkar osannolikt), därför fick vi efter bästa förmåga omvandla gram till dl och slopa en del decimaler… Oliver, Elias och grannen Julia kämpade på med att knåda och dekorera. Resultatet blev både snyggt och gudomligt gott!

Recept för två plåtar kakor:

11dl mjöl  2,5dl socker 400g smör + ev. valfri dekoration t.ex strössel, bär, choklad eller bara ett ”gaffel-märke”.

Knåda, tryck ut, dekorera och ställ sedan in i ugnen på 160 grader i 15 min.

Trolldeg

I förmiddags höll vi på med konstiga saker. Gårdagens skapelser i trolldeg fick en uppiffning av färg och glitter.

Recept trolldeg:

4 – 5 dl varmt vatten

4 dl salt

8 dl vetemjöl

Gräddas i 125° i 4-10 timmar beroende på storlek och målas eftertycke med vattenfärg. Om man vill ha ett mer slittåligt resultat går det med fördel att avsluta med lack.

Slottskogen

Det var evigheter sedan vi besökte Slottskogen, både vi och barnen hade glömt bort vår inre karta över parken och irrade runt som yra höns tills vi hittade till barnens zoo. Vi tittade på pingvinerna, klappade bockarna, vinkade åt hönorna och mycket mycket mer. När magarna började kurra begav vi oss till björkgårdsvillan. Elias ville bara ha glass (som vanligt) och blev därför påtvingad en korv med bröd, Oliver däremot fick sin favorit restaurangmat – pasta bolognese och var mäkta nöjd. Vi vuxna beställde bbq marinerad fläskfilé med smörslungade grönsaker och chilibearnaise, fantastiskt gott. Jag tror det är en av de få måltider som vi fått äta i lugn och ro det senaste halvåret, det var nämligen så att restaurangen erbjöd en hoppborg vilket är ett himmelrike både för barn, bebisar (kul att titta på) och vuxna. Efter maten kunde vi inte motstå att frossa i lite yoghurtglass. Mums! Enda minuset går till serveringspersonalen, de hade inte koll på något alls, de rusade efter kunder och hade glömt bort en rätt till varje sällskap. Oproffsigt. För att inte ens tala om att de lät parasollen flyga runt, det var direkt farligt.

Sedan joggade (det är antingen jogga eller snigelfart som fungerar, mellantinget är kört) vi bort till Plikta och lekte i flera timmar. Elias har en förkärlek till att klättra på högahöjder – till sin mors förfärelse. Jag blev tvungen att blunda flera gånger, måste jobba på mina nerver. Farbror Patrik kom förbi en sväng och till Olivers förtjusningen lyckades han lura in honom i den största rutschkanan.

Missa inte barfotastigen om ni är där, den tyckte pojkarna var jättekul!

Bil tåg flyg buss

Nu har vi äntligen kommit fram till hotellet på Mallorca. Vi startade resan hemifrån tjugo över 7, klockan 8 klev vi på tåget som skulle ta oss till Kastrup. Pojkarnas farmor och farfar mötte upp oss för att ta hand om bilen, det finns inga långtidsparkeringar i Kungsbacka, när de ändå var där hjälpte de oss att bära ombord allt bagage på tåget. Men ett tu tre så rullade tåget iväg! Oj så häpna vi alla blev! Farmor och farfar fick snällt hoppa av i Varberg och vänta på ett vändande tåg.

Killarna var exemplariska på tågresan, vi åt plättar, målade och spelde iPad. När vi kom av på Kastrup kändes det med ens stressigare och vi saknade struktur. Det dumma var att vi anlände 2 och en halv timme innan vi kunde checka in, vi var strandade på terminal 1, världens kanske tråkigaste terminal. Det enda man kunde göra där var att äta, så vi åt tills vi rullade iväg till bagageinlämningen.

Vi var totalt slutkörda när skyltarna började blinka ”boarding”. Jag vet, man ska inte fokusera på det negativa – ni kan inte förstå hur körda i botten vi var – tre barn på en flygplats är en utmaning. Flygresan var en lång dans på rosor i jämförelse, både Oliver (6år) och Elias (4år) tyckte det var spännande. Elias var visserligen livrädd innan vi lyfte, men helt cool när när planet gick ner för landning. De satt fint på sina platser och visade prov på ett tålamod större än många andras. Det var alldeles lagom med en flygresa på två och en halv timme. På transfern till hotellet åt vi upp det sista godiset och spanade på -> märkliga rondeller. Oliver tyckte den med nakna människor i plåt var den mest häpnadsväckande.

Väl framme på hotellet satt vi på balkongen och bara njöt av värme och utsikt.

Gustav (2mån) ”hängde bara med” hela resan. Han spenderade dagen i sin babybjörn på min mage och i min famn när han somnade efter maten. När flygmaten serverades blev han arg i 5-10 minuter, i övriga 720 minuter (12 timmar) var han allmänt nöjd med livet.

Promenix i ottan

Gustav väckte mig strax efter sju imorse och jag måste väl erkänna att jag där och då inte tyckte det var särskilt roligt, men när jag stod på benen började jag se möjligheterna. Jag beslutade att hela familjen skulle ut på morgonpromenad! Elias flög ur sängen och var gör-peppad, Tobias var lite segare och Oliver var omöjlig. Jösses. Han tyckte inte att det var morgon överhuvudtaget, han höll fast sig i sängramen och blängde mot oss så fort vi föreslog att han skulle kliva upp.

Efter många om och men lyckades vi sälja in idén om nybakat bullar till O och begav oss ut i sommarmorgonen. Vi stannade till vid majgården och alla fick välja varsin godsak, Elias och pappa valde bullar, jag en räkbåt och Oliver ett paket singoalla. Nu var väl det sistnämnda inte riktigt vad vi hade tänkt oss, men ändå. Väl hemma slog vi oss ner i solskenet och bara njöt!